Kebangkitan Rakyat Johor

PerakExpress

OLEH Hasmi Hashim

MITOS Johor “kubu Umno” hanya akan akan tinggal mitos dan dongeng pasca Merdeka. Negeri yang dahulunya dikuasai 100 peratus oleh Umno-BN, kini robek. Di Johor, Pakatan Rakyat mencatat kemenangan di beberapa kerusi termasuk Parlimen dalam Pilihanraya Umum lalu.


Saya sejak mula memilih pulang ke kampung halaman, sejak mula saya percaya untuk meruntuhan kekuasaan Umno-BN, perlu diruntuh di Johor. Karena itu saya pulang, biar melalui jalan getir dan sukar—biar, saya bukannya tidak mempunyai pilihan di kawasan dan negeri lain.


Pulang ke kampung halaman, adalah “morale victory”! Meski kalah dalam pilihanraya lalu, kesal tidak saya kesal, kerana, sekali lagi, memilih untuk bersama anak kampung saya adalah suatu kemenangan moral. Sejak itu, seriung saya mempelawa anak anak-anak watan Johor pulang ke Johor. Detik pertama kita menyertai perjuangan ini, keyakinan harus bulat. Kebijaksanaan harus digilap.


Pulang ke Johor bukan bermaqna menyerahkan leher untuk disembelih. Pulang ke Johor bermaqna menyerang “bilik tidur Umno” dan ia adalah langkah yang menuntut kesedikit keberanian, kesabaran dan penuh hikmah. Bagi saya yang bukan sahaja pulang ke Johor ke kawasan yang selesa di Johor, tetapi kebetulan sahaja saya diTakdirkan lahir di kawasan yang dilihat hampir mustahil untuk Keadilan bertapak: Parit Sulong. Apatah lagi untuk diterima dan bertanding. Jauh sekali untuk menang.


Apalah ertinya, andai mendakwa diri pejuang, tetapi di barisan paling hadapan kita tidak berani menempatkan diri. Memang, saya teringatkan lagu “Terang Bulan”:


Terang bulan


Terang bulan di pinggir kali
Buaya timbul disangkakan mati
Jangan percaya mulutlah lelaki
Berani sumpah
Tapi takut mati


Dalam sedikit susah payah, saya masuk gelanggang pilihanraya. Bertanding. Tanpa wang ringgit yang diperhitungkan cukup. Dengan pejabat Cabang Parit Sulong baru baru dibuka dengan kadar sewa yang mendapat ehsan tuan tanah. Sudi dan berani menyewakan kepada kami. Dari sana, ‘serangan’ dilancarkan.


Selanjutnya...

0 Comments:

Post a Comment




 

Blogger Template Disign by 6Jahanam at Web Hosting Reviews